KRÆFTENS BEKÆMPELSE

Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden har igangsat et samarbejde om at sikre et fremtidigt røgfrit samfund i Danmark gennem indsatsen Røgfri Fremtid. Målet er at  sikre, at ingen børn og unge ryger samt kun fem procent af de voksne ryger i 2030.

Jeg indgik som proceskonsulent til at forberede, facilitere og afrapportere på et workshopforløb, der skulle danne afsæt for den overordnede kommunikationsstrategi for Røgfri fremtid. I forløbet arbejde vi med målgrupper, eksistensberettigelse og strategiske valg for kampagnen. Ud over tobaksgruppen hos Kræftens Bekæmpelse deltog styregruppen hos TrygFonden bestående af underdirektør, programchef og pressechef.

Jeg var ansat af Susanne Bjærge, som er projektansvarlig for kampagnen i Kræftens Bekæmpelse.

Outcome fra de afholdte workshops var afgørende for, hvordan den overordnede strategi for Røgfri Fremtid blev formuleret. Fokus for mig var at give en klar og levedygtig retning, så det var muligt at give kommunikationsstrategien saft og kraft nok til, at vi reelt kan lykkes med at skabe et røgfrit samfund i Danmark i 2030.

Kræftens Bekæmpelse udtrykte stor tilfredshed med forløbet og outcome herunder tilfredshed med det høje faglige niveau, et veltilrettelagt forløb og styring samt et brugbart outcome.

(Kræftens Bekæmpelse har en generel politik om ikke at optræde med citater på underleverandørers materialer).

Røgfri Fremtid KB til min hjemmeside

FOA NORDSJÆLLAND

FOA, en af Danmarks største fagforbund med ca. 189.000 medlemmer fordelt på 41 afdelinger har revitaliseret deres visuelle identitet og udarbejdet overordnede retningslinjer for alle afdelinger. FOA Nordsjælland havde i arbejdet med implementeringen af de nye retningslinjer brug for hjælp til at udarbejde lokalafdelingens designmanual. Opgaven bestod i at afdække hvilke kommunikative behov FOA Nordsjælland har for derefter at udarbejde skabeloner, som FOA Nordsjælland kan bruge. Opgaven bestod desuden i konsulentsparring på flere kommunikationsopgaver samt opsætning af diverse materialer som fx kursuskatalog.

PREATALK har givet god og relevant sparring på den kommunikationsopgave, vi står med hos FOA Nordsjælland. Vi er i en opbrydningstid, hvor vi er i gang med flere forvandlinger. Det handler ikke kun om, hvordan vores materiale skal se ud, men i høj grad også om, hvilke materialer vi skal bruge, hvorfor og hvordan. PRETALK har givet professionel rådgivning på den opgave, og jeg er blevet klogerer på, hvordan man griber kommunikationsopgaven an professionelt” – Lene Lindberg, afdelingsformand

De nye skabeloner passer rigtig godt til vores behov. Jeg oplever, at PRETALK har været lydhøre overfor, hvem vi er, og hvad vi har brug for i kommunikationsafdelingen. Det giver mig stor tryghed at vide, at materialet er gennembearbejdet, og at PRETALK står standby, så jeg til enhver tid kan få vejledning, hvis jeg får brug for det” – Annette Nyborg, kommunikationsansvarlig

FOA_case 2016

SUPRADENT DENTALLABORATORIUM

SupraDent Dentallaboratorium er en henvisningsklinik med speciale i tandtekniske løsninger inden for fast protetik og implantater.

SupraDent startede i 2005 og beskæftiger i dag seks fuldtidsansatte. Mere end 100 tandlæger henviser fast til klinikken, og porteføljen afspejler mange dygtige og kvalitetsbevidste tandlægeklinikker.

I takt med øget omsætning og flere ansatte følte indehaverne et øget behov for at professionalisere deres eksterne kommunikation. Vi udarbejdede i den forbindelse en ny visuel identitet og forskelligt kommunikationsmateriale herunder ny hjemmeside.

Opgaven bestod i at lave en identitet og nogle materialer, der på en tidssvarende og relevant måde afspejler SupraDents selvforståelse som moderne klinik med høj kvalitet i sine løsninger.

“Vi oplever, at vores kommunikationsmaterialer både den måde, det ser ud på og selve indholdet i høj grad afspejler dem, vi er. Vi kan mærke, at vores kunder, som jo er tandklinikker, reagerer positivt, og at de i stigende grad bruger vores hjemmeside til at gøre deres patienter trygge ved at komme til os, inden de møder op. Det var et klart mål for os. Vi kan også se, at de patientfoldere/aftalefoldere PRETALK har lavet til os, bliver brugt efter hensigten. Det kan vi se, da en stor andel af patenterne har dem med, når de kommer”. – Kristina Christiansen, indehaver og porcelænstekniker

Det har været utroligt let at arbejde med PRETALK. De er meget professionelle i deres tilgang, og jeg er overrasket over, hvor ukompliceret min egen rolle har været. Så er jeg selvfølgelig utrolig glad for, hvor flot det hele er blevet” – Kenneth Elemark, indehaver og guldtekniker

praxis_supradent

  supradent_web 2016

NORDSJÆLLANDS MISBRUGSCENTER

Nordsjællands Misbrugscenter er en social institution i Den Sociale Virksomhed under Region Hovedstaden. Centeret har henholdsvis en hjemløsdel og en misbrugsdel knyttet til alkohol- og stofmisbrug med tilbud til både brugere og pårørende.

Centeret har 70 medarbejdere og er struktureret i en hjemløseafdelingen, tre misbrugsambulatorier i henholdsvis Hillerød, Frederikssund og Hørsholm samt en centraladministration.

Ønske om procesledelse
Opgaven var at sikre en enhedskultur på tværs af afdelinger og faggrupper. Ledelsen ønskede derfor at igangsatte en intern værdiproces.

Jeg strukturerede et forløb over et halvt år. Processen inkluderede procesledelse for opdatering af vision og mission i ledelsesgruppen samt workshops for alle medarbejdere både fælles og afdelingsvis, styregruppemøder samt visuel bearbejdning og materialeudarbejdelse.

Centerleder Søren Niendam sagde allerede efter et par måneder: ”Processen har været en øjenåbner for os, og allerede i de indledende faser kunne vi se en positiv effekt af processen. Opdateringen af vision og mission har givet os både forretningsstrategisk og ledelsesmæssig retning.

Vi har styrket vores fælles forståelse for, hvorfor vi er her, og vi har fået værdier, som vi kan bruge aktivt i vores daglige arbejde på centeret. Vi har italesat, hvad vi tror på, hvordan vi gerne vil arbejde sammen – det skaber tryghed og fælles forankring for alle.

Jeg er sikker på, at vi opnår en positiv effekt på den lange bane, som vil præge effekt og resultater af vores indsats til gavn for såvel beboere og brugere samt medarbejdere”.

Efterhånden som værdiprocessen skred frem, så vi fortsat en positiv udvikling. De redskaber, medarbejderne i fællesskab havde arbejdet med, blev brugt, og medarbejderkulturen var blevet mere befordrende. 

Procesledelse af forretningsudvikling
Ledelsen ønskede derfor at arbejde videre og bad mig udvikle et forløb med fokus på forretning Nordsjællands Misbrugscenter. Forløbet skulle inkludere et forløb for ledelsen og et for de tre ambulatorier. Det kom der en række nye tilbud ud af samt gode ideer til optimering af allerede eksisterende tilbud eller arbejdsprocesser.

Nu fokuserer vi på markedsføringsaktiviteter
Vi har opdateret vision, mission, arbejdet med værdier samt lavet forretningsudvikling og -optimering. Næste etape er at kommunikere disse ændringer eksternt, og derfor er vi i fuldt sving med at udarbejde markedsføringsmaterialer.

Målet er at sikre, at al kommunikation og markedsføring er i tråd med det center, som Nordsjællands Misbrugscenter er i dag.

Nordsjællands Misbrugscenter

 

PRAXIS®

Praxis® er en mindre tandlægeklinik  beliggende på Vedbæk Stationsvej.

“Det er tid for at kaste bolden op og sikre, at vores kommunikation er i tråd med den klinik, vi gerne vil være nu.” Opgaven for tandlægeklinikken i Vedbæk bestod i at revidere den forretningsplan, der efterhånden havde ti uforstyrrede år på bagen. Vi skulle udarbejde en kommunikationsstrategi og plan for markedsføring af klinikken.

Det gjorde vi, og det resulterede i en skarp profil med en helt ny visuel identitet. Vi har lavet ny hjemmeside og en masse markedsføringsmaterialer, der afspejler Praxis® bevægelse hen mod etablering af en tandlægeklinik med et helhedssyn på mennesket.

For at komme dertil afholdt vi en værdiafklarende workshop samt arbejdsmøder med input fra hele klinikken. Vi holdt en workshop mere, udarbejdede strategi og køreklar plan med step by step udrulning af markedsføringsaktiviteter.

Arbejdet har givet os energi og fornyet fokus på, hvorfor vi er her. Det betyder arbejdsglæde og sammenhold på klinikken. Jeg oplever, at jeg har fået formuleret, hvordan jeg forholder mig til mit fag, og hvad jeg vil med min klinik –  på en måde, så jeg har let ved at formidle det og ved at konvertere det til handling. Det er en stor tilfredsstillelse og drivkraft for mig.  

Jeg er meget tilfreds med det materiale, vi har fået lavet herunder vores nye hjemmeside, som viser, hvem vi er nu.” – Niels Kramp, indehaver.

praxis-dk.dk

praxis

praxis


KMO – KIRURGISK MODTAGEAFSNIT 

KMO er kirurgisk modtageafsnit på Bispebjerg hospital. Afsnittet har 30 sygeplejersker, to kliniske sygeplejespecialister og ledes af en afdelingssygeplejerske.

KMO var interesseret i at bruge deres årlige temadag til at sætte fokus på udvikling af arbejdsmiljøet på afdelingen. Hvordan får vi sikret, at vi udvikler os i den retning, vi ønsker?

Jeg strukturerede derfor en workshop for dem, hvor målet var at få et fælles afsæt at udvikle afdelingen ud fra og på basis af det at sikre nogle konkrete værktøjer, som de selv kan bruge i det opfølgende arbejde.

”Det var en rigtig god og lærerig dag, og det har helt klart sat sit præg på afsnittet. Det handler jo om en kulturpåvirkning, og jeg oplever en overordnet positiv stemning. Vi har fået en ny platform at tænke ud fra, og det kan man mærke.

Vi er blevet bedre til at fortælle den gode historie og minde hinanden om, når tilgangen/holdningen i en situation har en mere negativ karakter – og at få fokus på, hvad der virker, og hvad vi ønsker os mere af.

Som leder vil jeg helt sikkert følge op på dagen med tematimer, og så vil jeg åbne for en debat om de helt konkrete lavpraktiske handlingsforslag, som kom på bordet. Jeg er meget motiveret for at gribe bolden. 

– Afdelingssygeplejerske Karina Hansen

Kirurgisk modtageafdeling Bispebjerg Hopsital

TANDLÆGERNE FREDENSBORGHUS

Tandlægerne Fredensborghus er en mellemstor tandlægeklinik med tandlægepraksis og henvisningsklinik for kirurgi.

”Vi vil gerne have optimeret vores virksomhed og professionaliseret vores kommunikation, så eksisterende og potentielle patienter vælger os som deres faste tandlægeklinik.” Opgaven var klar. De ønskede at tydeliggøre deres forretning og kommunikere det.

Vi tog derfor et helikopterblik og fik formuleret en forretningsplan og en kommunikationsstrategi. Næste skridt var at følge op på de beslutninger, der var taget med aktiviteter. Det blev til, at vi strammede op på den visuelle identitet og lavede en designskabelon plus en række markedsføringsprodukter herunder ny hjemmeside.

Undervejs havde vi en intern værdiproces med alle medarbejdere. Den bestod af workshops og arbejdsmøder, hvor vi udvalgte, formulerede og beskrev de værdier, som driver Tandlægerne Fredensborghus i dag.

Arbejdet har gjort os skarpe på, hvem vi er, og det har givet os retning og motivation.” – Lotte Hein, partner.

Vi  bruger vores værdier hele tiden. Det har været et kvantespring for os og givet retning i al arbejdet bl.a. i forbindelse med vores iso-certificering, vores mus, intern kommunikation, og når vi udarbejder eksternt materiale” – Bjørn Haulrig, partner

fredensborghus.dk

 

FBH_ny 2016